Kass blogg....Rasförbudet i DK.

Allmänt | 2010-05-20 | 10:21:40 Kommentera här! » 1 st




Kass blogg, jag vet detta. Men vad gör man när obehöriga äger tillträde? De blir liksom inte samma sak.


Men jag fortsätter väl svammla på om lite ditt&datt.




Kanske skall vi ta upp det eventuella rasförbudet i Danmark? Känns som att vi står på tur?!






Lagen antas träda i kraft 1/7 2010. Raserna som innefattas av lagen är följande;


Pitbull terrier (förbjuden sedan tidigare)
Tosa inu
American staffordshire terrier
Fila brasileiro
Dogo argentino
Amerikansk bulldog
Boerboel
Kangal
Centralasiatisk ovtjarka
Kaukasisk ovtjarka
Sydrysk ovtjarka
Tornjak
Sarplaninac


Rasen Engelsk Staffordshire terrier, fanns med på listan men har tagits bort? Varför förstår jag inte. Visserligen bra, men kan tyckas vara lite orättvist?


Hundar av dessa raserna som lever i Danmark idag, kommer att få leva vidare. Hunden skall dock hållas i kort koppel samt ha munkorg vid utevistelse...



Så sorgligt...!   Vad tycker ni?



Kommentarer
Skrivet av: Titti

Uppenbarligen otroligt sjukt. Jag tycker man kan kalla det rasism.



Nu vet jag inte vad danmark har för grunder eller statistiker för att styrka den här lagen men t.ex. i Sverige så är det ju faktiskt Golden retriver som har högst bitstatistik vilket innebär att den rasen borde förbjudas om rasförbud ska införas i det här landet.



Om man då väljer att ignorera det och istället väljer att förbjuda hundar som "ser farliga ut" så tycker jag det är samma sak som att förbjuda invandring från t.ex. Irak för att "det finns ju dom som självmordsbombar".



Eller?

2010-06-17 @ 12:24:40
Länk: http://the0911.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg

E-mejl: (endast för mig)


WWW:


Kommentar:




Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!